måndag 22 juni 2015

Kinuskicheesecake

På min kusins konfirmation för några veckor sedan blev vi serverade en gudomligt god cheesecake. Jag frågade (tyvärr) aldrig efter något recept, men fick i alla fall reda på i efterhand att den innehöll kinuskisås. Kunde inte släppa tanken på den goda tårtan så när det blev dags för bakning till midsommar var valet ganska enkelt, kinuskicheesecake
Jag som älskar kondenserad mjölk och gärna experimenterar med de smakerna prövade mig fram och gjorde min egen kinuskicheesecake. Om jag får säga det själv lyckades jag riktigt bra, och här kommer receptet i fall någon annan vill testa. Om inte annat så för min egen skull.

Kinuskicheesecake

Botten:
200g dominokex
80 g smör

Fyllning:
200g philadelphiaost
1 burk kondenserad mjölk (bör kokas i ca 1 1/2-2h) eller karamelliserad mjölk (behöver inte kokas)
1,5 dl socker
4dl grädde
2dl creme fraiche
6 gelatinblad

Gör så här:
Krossa kexen(i matberedare eller i en plastpåse med kötthammare går lika bra) och smält smöret. Blanda ihop smulorna och smöret. Tryck ut i en rund form (ca 24cm i diameter) med löstagbara kanter (Jag brukar alltid klä formen med bakplåtspapper för att få kakorna att lossna lättare. Lägg lite olja på sidorna och klipp till passliga remsor. Till botten är det enkelt att klämma fast ett papper. Jag gräddade botten i ugnen ca 10 minuter på 200 grader för att få den fastare. Men vill man ha den lite smuligare går det bra att skippa ugnen och lägga den i kylen under tiden.
Lägg gelatinbladen i blöt. Vispa grädden ganska hårt. Blanda ihop ost, kondenserade mjölk, socker och creme fraiche ordentligt. Vänd försiktigt ihop med den vispade grädden. Blanda ihop. Koka upp några matskedar vatten i en kastrull och krama försiktigt ur gelatinbladen och rör ner dem i det heta vattnet. Rör försiktigt ner gelatinblandningen i smeten och rör hela runt tills allt blandats. Häll smeten ovanpå kexblandningen och låt sedan stå i kylskåp minst ett par timmar innan servering.
Garnera med färska bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad