torsdag 2 april 2015

Det här med nattsömnen

Här ser ni en liten trött herreman som inte har tid att sova på nätterna. Han har den senaste tiden (några månader) sovit väldigt orolig och det bästa var att låta honom sova i vår (min) säng. Men det är för tillfället inte säkert eftersom han mitt i allt (ja han har faktiskt legat stilla i sängen fast han är som en virvelvind annars) kom på att man kan ju nog röra på sig och klättra i sängen också. Efter ett fall ur sängen en morgon när vi andra redan gått ner fick det vara slut på att sova med mamma. För allas bästa. De senaste nätterna har han därför blivit förvisad till sin egen säng igen. Det har varit en kamp att få honom somna där, men efter några kvällar nu går det bättre och han somnar själv efter några minuter. Nu är det bara ett "litet" problem kvar och det är nattamningen och de många uppvaken när han står och skriker och skakar galler. Om han ändå skulle ha tagit tutten tror jag det vore lättare att få honom somna om, man har liksom något att stoppa i munnen då. Nu är det bara mina bröst som gäller. Men jag orkar inte ta kampen med nattamningen, inte nu. Kanske sedan när vi får sommarlov och inte behöver följa väckarklockan så gott som varje morgon. 
Här ser ni som tur en som inte har eller i princip aldrig haft problem med sovandet, Saga. Hon har byggt sig en övernattningskoja i aulan och har sovit de senaste nätterna i den. 

1 kommentar:

  1. Vi har också nyligen haft det här problemet, vår lillebror ammades 2-3 gånger per natt fastän han är över 8 månader. Fick tipset om tassmetoden från rdg och det tog 5 nätter så sov han hela natten, eller när han vaknar halv6 -6 tiden får han amma och vi sover vidare till halv 8 - 8 tiden. Första natten var värst jag satt men honom i famnen 1 och 1/2 timmen och han panik skrek mellan varven, (gjorde så ont i mitt hjärta). Men redan andra natten behövde jag bara ha upp honom 15 min med lite gråt.. och mindre och mindre varje natt och sjätte natten sov han hela natten. Nu när han vaknar till somnar han om själv och ibland måste jag lägga på täcket.

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad