torsdag 27 november 2014

Pysselkväll och pysselfavoriter

Igår kväll ordnade jag och de övriga styrelsemedlemmarna i Hem och skolaföreningen en pysselkväll  på skolan för alla pysselsugna elever och föräldrar. Vi hade fyra olika stationer och alla fick pröva på lite olika pyssel. Vi bakade med lera, gjorde frostlyktor med socker och äggvita, spikade mönster i konservburkar, klippte och klistrade julkort samt tillverkade servettomtar och drack kaffe. Alla verkade trivas och alla barnen (och föräldrarna) gick hem med fina alster.
Ett omtyckt tips igår vad man kan göra med lerfigurerna förutom att hänga dem i granen är att anända dem som ljusstaksprydnader. Jag har sprymålat en bunt med glasflaskor med svart spryfärg och använder dem som ljusstakar. I med lite glittrig tråd i figurerna, stjärnor i mitt fall och linda och häng runt flaskorna. 

Frostlyktorna på bilden hör till mina favoriter och dem tillverkade jag och Siri för två år sedan, de hänger fortfarande med, året runt. Jag byter bara lite band på dem enligt årstid. Instruktioner till dem hittar ni här

Annat favoritpyssel är de här lyktorna av stora konervburkar som Siri och jag tillverkade för två år sedan. Tyvärr gick det dålig med dem när det började töa och de rostade bort och kastades. Men nu har jag nya stora burkar och skall göra favorit i repris i år igen. 
 Instruktioner till lyktorna hittar ni här

Undras om jag någon gång kommer tröttna på stjärnor!?



2 kommentarer:

  1. Oj så fina saker ni fixat, de verkar så enkelt, men..... kanske jag riktigt sku ta mej i kragen o prova.
    Östnylänningen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det enkelt, eller i alla fall är det såna pyssel jag brukar göra. Jag har nämligen inte blivit berikad med det längsta tålamodet.
      Lycka till!

      Radera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad