onsdag 20 augusti 2014

Chokladbollar

Mitt sötsug vet för tillfället inga gränser. Det var också samma sak under hela graviditeten. Det betyder att jag det senaste året frossat i socker allt för mycket och allt för ofta. Nu är det dags att på allvar trappa ner på sockerintaget. Men det är ju förstås lättare sagt än gjort när man tänker på godis, glass och kakor mest hela tiden. Inventerar skåpen gång på gång dagligen i hopp om att något nytt gott skulle ha uppenbarat sig sedan sist man tittade in. Men nu skall jag skärpa till och försöka hålla mig från socker så långt det går in i veckorna för att sedan kunna festa till det med lite godsaker när helgen kommer. För att ändå kunna njuta av något gott till kaffet eller kunna stoppa något gott i munnen när sötsuget är som värst sökte jag lite hälsosammare recept. Chokladbollar ala´ 56kilo med lite egna tillsatser blev riktigt lyckade och min räddare i "nöden" för tillfället. 

Chokladbollar
100g rumsvarmt smör
100g kokosflingor
100g mandelmjöl
2msk kakao
2msk kaffe
2msk sötin (eller passlig mängd av annat sötningsmedel)
2krm vaniljpulver
50 g finhackad mörk choklad (70%)

Blanda ihop alla ingredienser utom smöret. Rör sedan ner smöret i blandningen och blanda ihop ordentligt. Rulla till små bollar och rulla dem sedan i kokosflingor. Ställ och förvara dem kallt. Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad