torsdag 22 maj 2014

Daimcheesecake med toffeesås

Om det däremot är något jag gillar gentemot trädgårdsarbete är det bakning av sötsaker. Till möhippan förra helgen hade jag fixat efterrätten och det blev en frusen cheesecake. Rätt enkel att tillreda och super att kunna tillreda på förhand och ha färdigt i frysen tills den behövs. Jag har flera olika recept på cheescakes men detta toppar verkligen dem alla. Som pricken över i:et är det nämligen kondenserad mjölk, en av mina favoriter på den här kakan. På begäran kommer receptet här:
Det här behöver du till en rund form 25 cm :
3 dubbeldaim
1/2 paket med digestive kex
30- 50 gram smör
3 äggvitor
3 äggulor
1 dl socker
300 gram phialdelphiaost
1 msk vaniljsocker
4 dl grädde
1 burk kondenserad mjölk sötad  - kokad i max 2 timmar
Gör så här: 
Ta av etiketten på burken och koka i rikligt med vatten i max 2 timmar. Tänk på att den måste vara täck med vatten under hela koktiden. Skölj burken under kallt vatten tills den svalnat och förvara sedan i kylskåpet. Börja med botten till cheesecaken, ungefär halva digestivepaketet. Banka eller mixa det till smulor (jag brukar lägga kexen i en plastpåse och banka sönder dem med kavel eller kötthammare)

Smält sedan smöret och rör ihop med kexen som du sedan plattar ut i en rund springform med avtagbara kanter. (Jag brukar trycka ut lite extra i kanterna för jag tycker att det är lite fint när det blir en högre kant) Ställ denna svalt medan du börja med själva cheesecaken. Hacka daimen smått och ta fram tre olika skålar, dela äggen, gula och vita i olika skålar. Rör ihop socker, vaniljsocker och philadelphiaosten med äggulorna. Vispa sedan grädden fluffig och tjock. Diska vispen noga för annars kanske inte äggvitorna blir fluffiga, använd den torra vispen och vispa till ett hårt skum. Du ska kunna hålla skålen upp och ner när de är klara.  Sedan vänder du ner äggulesmeten i äggvitan och daimen i grädden och vänder ner allt i en och samma skål och vänd om försiktigt med slickepott eller slev. Vänd upp allt i formen och ställ in i frysen. 
Den behöver cirka 5 timmar i frysen innan den stelnat. Ta fram kakan en kvart innan servering och häll såsen över den, skulle såsen vara lite för tjock rör då ut den med en tsk grädde och servera genast.
Receptet hittade jag här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad