tisdag 18 december 2012

Lyktor av konservburkar


Jag blev tipsad av en arbetskompis att ta hem några konservburkar modell större från jobbet och göra ljuslyktor av dem. Det lät som en bra ide´ och passligt pyssel för både mor och dotter. Så nu har jag i olika omgångar plockat med mig konservburkar hem från jobbet. 
Först fyllde vi alla burkar med vatten och lät dem stå tills vattnet frusit till is. Sedan var det dags att börja spika. (Finns risk att burken tappar sin form om man hamrar på utan is i burken) Med vanlig spik i valfri storlek och hammare stansade vi ut valfritt mönster. Givetvis blev det stjärnor på mina burkar och Siri gick på lite hur som helst. (För att få en perfekt stjärnform printade jag ut en stjärna på ett papper och tejpade fast på burken. Sedan var det bara att spika på längs med kanterna på stjärnan) Efter det lät vi isen smälta...eller rättare sagt vi tog in dem och tappade lite varmvatten på och tömde ut isblocket. Har man längre tålamod än oss är det bara att vänta tills isen smält. Då är det klart, bara att lägga ljus eller fackla i, ut i snön och tända på. Enkelt, billigt och väldigt fint.

17 kommentarer:

  1. De blev ju superfina! Kva dukti ni jie!! // Micki

    SvaraRadera
  2. Jättefina! Sådanna sju jag också vilja ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack...bara att börja samla burkar och spika på :)

      Radera
  3. Hur fina som helst! Duktiga pysslare ni båda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack...ibland funkar samarbetet och det är hur roligt som helst att pyssla.

      Radera
  4. Jättesnygga! Vad använde ni för burkar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Helt vanliga konservburkar modell större som har innehållit ananas.

      Radera
  5. Tack för tipset, nu blir det att äta mycket ananas.

    SvaraRadera
  6. Då blir det nog att äta ;) Ett annat tips om man inte vill äta ur alla burkarna är att ta en runda via någon metallinsamling. Därifrån får man säkert låna om man vill.

    SvaraRadera
  7. Vad snyggt, och bra pysseltips! Tror jag snor idén rakt av ;)

    SvaraRadera
  8. Mycket fint! Duktiga pysslare!!

    SvaraRadera
  9. Måste börja titta vad för slags burkar man har i skåpet då..;D

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad