onsdag 21 november 2012

En kvinnas list

Jag vet inte vad ni har för män, killar, sambos eller partners. Men min sambo hör i alla fall till dem som alltid tycker att det finns tillräckligt med kläder och skor i mina skåp samt helt tillräckligt utav inredningsdetaljer och prylar. Han tycker inte det behövs så mycket mera än möblerna i vårt hem. (givetvis behöver vi kläder, men kanske inte i den utsträckning jag "behöver") Till och med gardinerna kan han tycka är onödiga ibland. Kan hända att han har rätt med det där att det finns helt tillräckligt här redan, men ibland vill man bara köpa något nytt och ibland rent av bara MÅSTE man köpa något som ropar efter en i affären. Ibland kan jag försöka vara fiffig och gömma undan de nya sakerna eller kläderna utan att han skall notera mina inköp. Sedan när han frågar om jag har ny skjorta på mig en vacker dag så utbrister jag -neeeej, den här har jag haft i skåpet lääänge. I alla fall tror man ju att den lilla lögnen lyckades (eller egentligen är det ju inte lögn, den kan ju faktiskt ha legat i skåpet lääänge ;) Likadant om det gäller en ny inredningspryl kan man försiktigt placera ut den på ett neutralt ställe och försöka gömma den i mängden. Den här gången lyckades det inte så bra eller så var ljusstakarna helt enkelt för stora. Men jag kunde bara inte lämna dem kvar i affären förra veckan, hehe.




13 kommentarer:

  1. känner mig lite skyldig när jag läser detta inlägg... för jag gör likadant..;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha...jag tror att det är ett rätt vanligt betende. För vilken karl tycker egentligen att hans kvinna har för litet prylar eller kläder.

      Radera
  2. Haha! Jag också! ;) Men faktum är att i vårt hus märker han ingenting även om det så vore nya gardiner och inredningsprylar i varteviga rum! :D Såå...jag fortsätter! :D -MN

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vilken tur ;) Jens är faktiskt otroligt uppmärksam, han noterar nog nästan alltid om det hänt någon förändring i hemmet.

      Radera
  3. Jag har också förstått att det är vanligt att "smyga" undan grejor. Själv har jag aldrig förstått varför jag inte skulle få handla de saker jag köper. Är det flesta män så här eller blir det så här i familjer där man har gemensam ekonomi? Mina pengar, mina inköp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte är det ju frågan om att jag aldrig skulle få handla, han tycker bara att vissa saker är onödiga och inte behövs. Precis samma som jag kanske jag kan tycka om hans inköp ibland. Därför kan jag ibland bespara honom den irritationen. Jag är ju som tur ingen shopaholic så det är ju inte så ofta det händer ;) Givetvis handlar jag det jag vill för egna pengar.
      Men jag kan tänka mig att det kan vara större bekymmer i familjer med gemensam ekonomi.

      Radera
    2. Åh jag menade inte min kommentar direkt riktad till er. Uttrycker mig lite klumpigt. Jag tycker bara att det är en intressant diskussion rent allmänt. Sen får du va glad att karln din märker om det kommer upp nya gardiner eller att du handlat nya kläder, det är nog bra mycket trevligare än då karln aldrig märker något :) Så heja Jens!

      Radera
  4. Känner igen mig, gör precis likadant:) Å supersnygga ljusstakar, får man fråga varifrån de är?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får man...de är från Talas i Kristinestad...eller rättare sagt Rabatto som finns i källaren på Talas.

      Radera
  5. ...måste bara inflika en liten kommentar om att det kanske är mera problem med sånt om man har gemensam ekonomi...Åtminstone är det inte det hos oss, har varit gifta och haft gemensam ekonomi i 13 år nu och har aldrig haft några sådana problem. Har aldrig gömt undan nåt jag köpt å maken har aldrig gjort det för mig heller. Och faktiskt har vi inte haft några större meningsskiljaktigheter ang. vad jag/han/vi ska köpa. Så nej, jag tror inte det har med det att göra...;-)
    /Mikaela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåmen det låter ju toppen. Det är väl nog helt enkelt bara olika från fall till fall, oberoende om man har gemensam ekonomi eller inte.

      Radera
  6. he många som känner igen detdär har varit gifta i 24 år har både egen o gemensam ekonomi.tur man kan handla vad som hellst för här märker ingen om gardinerna är 20 år eller ett år gamla så man fortsätter som man alltid gjort,alltså handlar:)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det verkar vara ett vanligt fenomen det också med karlar som varken märker nya prylar, kläder, gardiner eller frisyrer. Handla vidare ;)

      Radera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad