torsdag 20 september 2012

I ett hav av svamp


Nu kunde man tro att jag spenderat de senaste timmarna i skogen för att plocka svamp. Men det har jag inte. (faktum är att jag aldrig plockat svamp i hela mitt liv (ännu)) Istället var det snällaste Maria som levererade en hel kasse full med svamp igår kväll. Men nu skall jag spendera de kommande timmarna med att rensa dem istället. Tusen tack! Ikväll blir det smörgåsar med smörstekt trattkantarell.

Är det någon här som är mera svampvan än mig? Har ni några tips hur jag skall tillreda dem? Förvälla och frysa eller torka? Vad blir bäst och givetvis enklast?


Edit kl 22.15 äntligen alla svampar rensade. Nu ligger de utspridda på tidningspapper ovanpå kökskåpen för att torka. Får se det vad det blir till.

12 kommentarer:

  1. Jag brukar hacka dem lite efter att jag rensat dem och sedan steka dem. De går ihop mycket. Sedan plattar jag till dem i små mingrip påsar och fryser in. De tinar då snabbt då man tar fram dem. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack...nu fanns det ingen tid för stekning. Jag får testa det en annan gång

      Radera
  2. Varsågod vännen! Kul att kunna glädja andra! :) Själv har jag 30 liter oränsade trattisar som väntar på mig! :/ Urk! ;) MN

    SvaraRadera
    Svar
    1. rensa med E skulle det förstås vara! ;)MN

      Radera
    2. Ojaa, du har litet att göra då en stund. Det var mycket mer tidskrävande än vad jag hade tänkt mig att rensa svamp. Men nu är det gjort och nu väntar jag med spänning på vad det blir av mina svampar ovanpå köksskåpen :D

      Radera
  3. Rensa dem och bred sedan ut dem på en tidning och torka dem på ett ställe där luften rörs (dock ej för kallt, men ej heller för varmt ställe). Efter ungefär en vecka är svamparna torkade och då sätter du dem i glasburkar med täta lock. Förvara dem så och blöt upp dem i lite vatten när du vill använda dem. Då sväller de till normal storlek igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack...just precis vad jag gjorde den här gången. Jag hoppas de mår bra ovanpå köksskåpen.

      Radera
  4. Torka, enkelt att använda i såser o grytor :)

    SvaraRadera
  5. Jag var i trattkantarell skogen igår också och kom hem med ca 40 liter, så jag har dagen räddad! Jag brukar torka en del (då gör jag det i ugnen) och förväller en del som jag fryser in i passliga klumpar, som jag sen gör soppor och såser av! Smaskens!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar finnas mycket av dom i år. Du vet nog vad du har att vänta idag då. Lycka till!

      Radera
  6. Torkade svampar kan man lätt göra god sås av. Mortla (eller krossa på annat sätt) en handfull svampar och häll ner i en gräddburk i katsrull. Koka nån minut, häll i en skvätt soja, lite salt och peppar efter behag. Jag brukar också "skvippa i" lite svartvinbärssaft (koncentrat) för sötmans skull. Red av med maizena. Smarrig sås! :)

    SvaraRadera
  7. Jag brukar bara lägga trattkantarellerna i plastpåsar då jag rensat dem, klämma vätska ur dem och frysa dem i den egna vätskan. Enkelt och de smakar som färska då man sen tinar upp och använder dem:) /Mikaela

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad