söndag 8 januari 2012

Ett litet tips


Planerar du att bygga hus eller kanske renovera. Tänk då till lite bättre än vad vi gjorde och bygg ett ordentligt stort hjälpkök/grovkök/tvättstuga. Jag håller på att bli galen av vårt lilla fjutt rum, eller egentligen borde jag kalla det korridor. Varenda gång man skall försöka hitta in i badrummet får man ta sig förbi en labyrint av tvättställningar. Tvätt hänger över alla dörrar och det är allt som oftast kaos där inne. Tur att vi i alla fall planerade in en dörr som vi kan stänga och slippa titta på eländet.

15 kommentarer:

  1. Hej! Blev lite nyfiken på hur ni byggde hus...var det ett elementhus eller byggde ni helt själva från grunden? Går själv i byggnadstankar och är lite nyfiken på hur mycket själva elementen till ett hus kostar...

    /Katrin

    SvaraRadera
  2. enkel lösning e blir ti skaff en torktumlare så slipper du hänga bök..

    SvaraRadera
  3. Jag veeeet!! Å jag gissar nästan att vårt grovkök är lite större än ert, ändå kommer man oftast inte över golvet där...
    (Vi har faktiskt gjort ritningar till en eventuell utbyggnad :S)
    Vi har plats för en torktumlare, men jag är inte helt övertygad om att skaffa en. Fast visst skulle det underlätta vardagen.

    SvaraRadera
  4. Katrin- Vi köpte ett elementhus från Kreivi-talo. Om du bläddrar i arkivet under kategorin bygget hittar du en hel del om vårt bygge.

    Anonym- Visst har vi plats för en torktumlare. Men jag är inte helt övertygad om att det är lösningen på problemet.

    Strandviksvillan- Jag kan inte förstå hur vi tänkte. Kanske vi också borde fundera på utbyggnad ;)

    SvaraRadera
  5. Känner igen mig i detta. Man tänker inte på det före alla tvätt högar ligger överallt och upphängda på dörrar. Även jag är lite fundersam på en tumlare men skulle säkert underlätta. Nu bygger vi ut så jag väntar så på tvättstugan att få ha ett rum med symaskinen,strykbräde framme hela tiden:). Även att få höja upp tvättmaskinen och inte behöva krypa ner på golvet när tvätten ska i och ur.

    SvaraRadera
  6. å vad jag känner igen mig! Å då har vi ändå en torktumlare, men vi använder den bara till lakan faktist... å så blir det ändå att hänga dom en lite stund på torsällning (läs: några dagar) tills vi får dom bortvikt...

    SvaraRadera
  7. Hej! Jo efter att man bott i ett hus med varken grovkök eller tvättrum så var det ett måste med stort grovkök då vi byggde. Och vi är verkligen nöjda att vi gjorde det ganska stort, typ 14 kvm. Fanns t.o.m folk som tyckte att det var för stort då de var på visning här. Men det blir det nog aldrig.. :-)

    SvaraRadera
  8. Hur många kvadrat är ert grovkök?

    SvaraRadera
  9. å vi har itt nae grovkök el nain grovingang, så schen je no allt i ät rum, i badrume :) torkar Arvids kläder i torktumlarin, å handukar å lakanen å våra kläder på en kläställning, än ha ja itt få na fnatt åv a :) hoppas e löser sig nån gång!

    SvaraRadera
  10. o ja e nyfiken på dina stjärnmattor, var har du köpt dem? :)

    SvaraRadera
  11. Ytterligare en teknisk fråga: hur stort tekniskt utrymme behöver man reservera? Vi planerar bergsvärme och vattenburen golvvärme till vårt hus. Var det så att ni hade det också?

    SvaraRadera
  12. är nog jätteglad över vårt grovkök på minst 15 m2...
    Men vår torktumlare är nog guld värd oxå, det som går att tumla, torkar i tumlaren samt den varma luften från tumlaren torkar snabbare allt på ställningen framför...
    Köp tumlare!!

    SvaraRadera
  13. Anonym2- Det låter som en dröm

    Paulina- Det är just det jag är rädd för. Fast man har tumlare tror jag ju knappast att man tar direkt ur tumlaren och viker in i skåpen. Det blir säkerligen en "mellanhand" i grovköket och kaoset förblir.

    Anonym3- Vi har inte heller tidigare haft grövkök, så bara tanken att få ett skilt rum var ju himmelriket. Tyvärr tänkte vi inte desto mera på det praktiska runt omkring utan koncentrerade oss på inredningen mm. Därför blev det för litet vilket jag ångrar idag. Att det skulle bli för stort har jag också svårt att tänka mig

    Anonym4- Det är 7,7 m²

    Fia- Ert badrum är ju rätt stort och mera fyrkant, vilket är bra. Vårt är så lång smalt så det är svårt att ta sig förbi när torkställningarna står på rad.

    Pia- KKMöbler i Närpes

    Anonym5- Vi har inget skilt teknikskt utrymme, vilket jag också kan sakna ibland. Vi har bergsvärmeagregatet i grovköket, vattenstockarna till golvvärmen under trappan, ventilationsagregatet och vattenstockarna till övrevåningen på vinden i en skrubb. Så vi har inte reserverat något skilt utrymme utan tagit lite här och där vilket kanske inte heller är det smartaste. Men jag skulle gissa att de som har skilda "rum", har ca 2-3m²

    SvaraRadera
  14. Tänkte tipsa dig, Anonym som undrade hur stort tekniskt utrymme man behöver. Vi har bergsvärme och varmvattenberedaren + elskåpet i det utrymmet på ca.3kvm. Vattenstockarna till golvvärmen och ventilationaggregatet i linneförrådet bredvid. Skall man få plats med allt i samma utrymme skall man nog ha ganska stort rum. Det är inget man tänker så mycket på då man bygger, men jag hade nog gärnat haft allt i ett rum istället för utspritt lite här o där.. Så det tåls att tänkas på..

    SvaraRadera
  15. Det var ett bra tips. I vår planlösning har vi också ett "korridor grovkök" som jag tänkt mig sett tillräckligt stort ut. Men innan beslutet kommer från hfd hinner vi ju ändra en del saker:) Väntar såå på ett grovkök för nu har vi vardagsrummet som grovkök:(

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad