fredag 8 april 2011

Angående min bibel

Varför blir ditt annars soliga och förnöjda barn plötsligt gnälligt, klängigt och krävande? Är det kolik? Tandsprickning? Eller är det något allvarligt fel? Förmodligen inte. 
I sin banbrytande bok förklarar de holländska spädbarnsforskarna Hetty van de Rijt och Frans X: Plooij vad det är som orsakar dessa "besvärliga" perioder. De visar att varje barn genomgår sju dramatiska utvecklingssprång under sitt första år och att dessa inträffar samtidigt för alla barn. Man kan faktiskt tala om att barnet föds på nytt och måste erövra en helt ny upptäckelsevärld vid varje språng. Att växa och utvecklas är positivt men kan samtidigt vara smärtsamt och skrämmande. Ofta reagerar  det lilla barnet med att söka ökad närhet och trygghet hos föräldrarna.
Växa och upptäcka världen presenterar pedagogiskt och konkret de sju omvälvande faserna. Du får veta vilka tecken som tyder på att ett nytt utveklingssprång närmar sig, vad de olika sprången innebär och vilka färdigheter barnet tillägnar sig i dem. Du får också veta hur du som förälder bäst kan hjälpa ditt barn igenom en besvärlig period och hur uppmuntrar det att utforska de nya möjligheterna som plötsligt öppnar sig. Boken är en ovärderlig källa till kunskap för att varje förälder som vill förstå och hjälpa sitt barn att utvecklas.


Denna bok var guldvärld under Siris första levnadsår. Jag tog fram och bläddrade i den med jämna mellanrum. Det finns ett jättebra schema boken som visar vecka för vecka var barnet befinner sig. (antingen lyser solen eller så är det ett svart åskmoln) Genast Siri var på sämre humör, sov dåligt eller var allmänt sur tog jag fram schemat och kollade läget. Det stämde allt som oftast överens, hon befann sig i en utvecklingsperiod (=under ett åskmoln)


Klängperioderna/utveckligsperioderna (som oftast följs av ett riktigt soligt beteende) brukar komma vid följande tidpunkter i barnets liv. Om ditt barn är fött för tidigt eller sent, så ska du lägga till respektive dra av tid för det, den neurologiska utvecklingen räknas nämligen från befruktningstillfället.

5 veckor
7-9 veckor
11-12 veckor
14-19 veckor
22-26 veckor
33-37 veckor
41-46 veckor


Boken har jag haft i bokhyllan och tänkt på med jämna mellanrum sedan Saga föddes. Förra söndagen svängde hennes humör, hon var missnöjd och allmänt grinig. Vilket inte har inträffat en endaste dag sedan hon föddes. Jag tog fram boken och tittade i schemat, och mycket riktigt hon har nått sin första utvecklingsperiod.
Inte hjälper boken barnet att bli bättre till mods eller gnälla mindre, men man får som förälder svar på varför solen mitt i allt gick i moln.

Jag vet att boken är mycket svår att få tag i och på många ställen (typ adlibris) är den slutsåld. Men hittar ni den någonstans eller har ni möjlighet att få låna den av någon. LÄS DEN!



3 kommentarer:

  1. Elliot borde alltså befinna sig i 22-26 veckor om mitt (icke befintliga) mattehuvud räknar rätt. Så det stämmer bra här! Mittiallt har nätterna blivit sämre (från att han sovit hela nätter) och sen har han börjat gnälla också.

    SvaraRadera
  2. Lyder som en helt fin bog. :-) Men kan man få en fra de er 13 år og til 19 år? Hils alle. Hilsen moster :-)

    SvaraRadera
  3. Moster- Hahaha... tyvärr har jag inte hört om dom finns till de äldre "barnen". Jag skulle själv behöva en för 3 åringar :D

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad