fredag 10 december 2010

Risgrynsgröt


Risgrynsgröt är absolut en av mina favoriter i juletid. Och visst slinker det ner någon portion då och då även under årets lopp. Jag har världens bästa och enklaste recept på den perfekta julgröten som jag tänkte dela med mig av. Utan kladd och utan att bränna fast i någon kastrull, simpelt i micron.

ca 4 portioner

2 dl rundkornigt ris
3 dl vatten
ca 1 msk smör
½ tsk salt
ca 8 dl mjölk
strösocker

-Blanda risgryn, vatten, smör och salt i en microsäker gryta (ca 2½l stor) med lock
- tillaga i micron, 750w 5 min
-Tillsätt 5 dl av mjölken, fortsätt på 750w 5 minuter eller tills mjölken har kokat upp.
-Sänk till 350w och fortsätt kokningen i ca 25 min tills mjölken har kokat in.
- Sätt till mera mjölk tills gröten har passlig konsistens. Smaka av med socker och låt gröten stå några minuter. 

Lycka till!

1 kommentar:

  1. Tack för tipset! Jag älskar också risgrynsgröt men man drar ju sig lite för att koka gröten då det är så mycket sjå... Hinner inte stå å röra i en timme lixom...

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad