lördag 25 september 2010

Salt och sött


 De jag bor med vaknade till liv till sist och var pigga och alerta. Siri´s feber är borta och hon är sig själv igen.
Vi bjöd över våra vänner och samtidigt grannar på kvällskaffe. För att fixa kvällsmaten och något gott att bjuda på till kaffet ställde jag mig i köket. Jag svängde ihop mina två absoluta favoriter i pajväg. Tacopaj och ananaspaj. Det kan aldrig misslyckas, de blir alltid himmelskt goda båda två. Receptet till ananaspajen har jag delat med mig av förr här. Har ni inte prövat baka den är det något ni borde göra.
Det finns säkert 100-tals varianter av tacopajer, jag brukar använda mig av det här:

Pajbotten: 
3 dl mjöl
100 g smör
1 dl kvarg (kesella)

Fyllning:
500 g köttfärs
1 påse tacokryddmix
1 burk (200g) creme fraiche
1 burk tacosås
2-3 tomater
Riven ost

Blanda ingredienserna till pajbotten i en matberedare. Tryck ut i en smord form.
Bryn köttfärsen och blanda i kryddmixen. Blanda creme fraiche+tacosås. Lägg köttet i pajformen och häll såsen ovanpå. Skiva tomaterna och lägg på till sist med osten. Grädda i 225 grader 20-25 min.


1 kommentar:

  1. Brukar lag hade tacopajen också å an je nov god. Hoppas du har en skön söndag! vädret är ju bättre idag.

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad