onsdag 4 mars 2009

ZzZzZzZ

Jag tror på riktigt att det börjar gå på sista refrängen här nu. VARFÖR KAN INTE SIRI SOVA HELA NATTEN SOM ALLA ANDRA BARN? Jag orkar snart inte mera. Det börjar så bra alla kvällar, hon somnar i egen säng kl 20.00 utan minsta bekymmer. Men sen sover hon 1-5 h, då börjas det. Hon vaknar, stiger upp, gråter, somnar om, vaknar, stiger upp, gråter, somnar om... Jag har nu börjat ta henne till vår säng när hon vaknar. Men det hjälper inte heller. Hon vaknar i alla fall. Vad skall jag ta mig till? Hur skall jag få henne att sova hela natten? Hjälp mig någon...

19 kommentarer:

  1. 5 minutersmetoden....jobbig o seg men otroligt effektiv, d e nog d e nda som hjälper på dom flesta barn när sista hoppet börjara vara ute..slå en pling så ksa jag berätta hur jag gjorde me jeppen...du kommer tacka mig en dag jäzz =)

    SvaraRadera
  2. Denna bok har jag hört mycket bra om också!!

    http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9163321785

    SvaraRadera
  3. Håller helt med jensan...Gammal och erfaren du måste vara envisare än Siri, ge dej inte... Och absolut inte in i din säng för att det är bekvämare för dej, då har ju Siri vunnit.

    SvaraRadera
  4. usch, jag vet. Men ibland orkar man bara inte. Som sagt hon har ju inga som helst problem med att somna in i egen säng. Fungerar 5-minuters metoden på samma sätt natte tid?

    SvaraRadera
  5. jag har sova hela natten boken, om du vill låna?! :)

    SvaraRadera
  6. Kan även säga för att trösta dig lite att det är precis likadant här hos oss för tillfället!! You are not alone!! :D

    SvaraRadera
  7. vi har exakt samma problem med Victoria .. somnar bra på kvällen, men sen vaknar hon av minsta lilla ljud, skriker, ställer sig opp å grtåter.. åså håller e på såde ca. en timme innan on somna om, åså kane händ se 3ggr per natt typ.. man blir sååå trött.. ha testa 5minuters metoden, men hu funka int för oss mitt på natten ..

    SvaraRadera
  8. Jo det är inte så kul då man känner sig lite halvsovande själv hela dagarna.. Jag hörde om denna metod, "tassuhoito". Låter inte lika amper som fem minuters, men jag har hört åtminstone två personer säga att den fungerar.

    http://vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_tassu.php

    Jag tycker att den verkar realistisk. Men jag har ju inte prövat. Ännu...

    SvaraRadera
  9. http://vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_tassu.php

    Nu hoppas jag att hela adressen kom men, det gjorde den inte tidigare...

    SvaraRadera
  10. Nä nu ser jag nog ut som en datamiss, det fungerade inte nu igen. Men sök på tassuhoito på google så hittar du nog det.

    SvaraRadera
  11. Ja tror att e har å jier me åldrin.. He händer så mytchy i e boån as liv i hande åldrin, så tå di sover så bearbetar di allt nytt.. Tå jere väldigt vanligt att di vaknar på natten fö ti koll så att itt mamm å papp ha försvånni å övergivi boåne.. Ja läst narstans att nästan alla boån jier såde in viss period.. Tyvärr har ja itt na råd ti jiev, man måst nov bäre pröv se fram å sii va som fungerar bäst.. Men he je nu iaf. övergåend.. :)

    SvaraRadera
  12. http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9151850958

    Tennar je en bok som ja lärd me väldigt mytchy åv.. Je absolut värd att läs! :)

    SvaraRadera
  13. Vi had samma problem ett tag.. men vi kör å me samma som Erika! Tassmetoden.. he ha funka över förväntan! :) je sjölv emot 5 minuters metoden tå ja tycker e skapar lete fö mychy stress fö boane å lagar sienjän ti na obehagligt.. Men e nov otroligt tufft tå it di vill sov, speciellt tå di närmar se åre har man ju så höga förväntningar!

    SvaraRadera
  14. Vi har ju alltid haft en liten sjusovare så jag är kanske inte den rätta personen att uttala mig...men många vänner som har haft små sovkrånglare har fått ett nytt liv genom att ge bebisen eget rum. Låter kanske grymt för vissa men är möjligen värt ett försök?!? Beror ju på om Jens vill ge bort sitt rum...:??

    SvaraRadera
  15. Låter jobbigt det där. Jag har inga tips att ge eftersom ja inte har erfarenhet av sovande barn. Men, ja ha ändå hört så många mammor klaga om just detta, så du är iaf inte ensam om det och det blir helt säkert bättre med tiden!! Det kan ju hända att det är en fas, som hon snart (förhoppningsvis) vänjer sig av med.

    Lycka till!

    Kramar

    SvaraRadera
  16. Skriv gärna och berätt om ni sätter i gång nåt "projekt" och hur det går! Kom ihåg bara att var envis som tusan och låt inte Siri vinna det som ni har bestämt er för!

    SvaraRadera
  17. 5 min metod. kan du använda nattetid oxå...men som sagt e otroligt påfrestande men d e ju detta med i längden...tro mig jag va helt emot detta innan jag pövade på jeppe, men när man e desperat o inget annat fungerar så tar man till vad som helst...o till o med bvc ( i sverige iaf) rekomenderar denna metod när inget annat fungerar o d tror jag inte dom gör om d e skadligt för barnet. Barn och föräldrarna mår mkt mkt bättre om alla i huset sover som dom ska helt enkelt..googla lite om d så får du säkert läsa om andra som gjort d =) usch jag lider med dig gumsan =( massa styrkekramar

    SvaraRadera
  18. Tjolahoppsan!
    Jag hittade hit via Anna. Söt-Siri!
    Nu kunde jag inte motstå att beblanda mig i diskussionen.

    Kan det inte vara så att du endast lyssnar på de som berättar att deras bebisar sover hela natten?
    Förövrigt växer barns hjärnor de första 18 månaderna och detta påverkar barnen på olika sätt i sömnmönstret.

    Håller inte Siri på att lära sig gå nu? Så oroligare på grund av det?

    Personligen tror jag att det är svårare med sömnskolor med ett barn som inte använder napp. Vi har inget att slänga in som kväver gråten.

    Men hur som helst, jag är nyfiken på vad ni väljer och hur det går. Lycka till!

    SvaraRadera
  19. Klara hade en period då hon sov jättedåligt. Hon vaknade också med jämna mellanrum och bara skrek. Till sist så tänkte jag nä ä,nu får de räcka så vi lät henne faktiskt gråta några kvällar/nätter (tror det var 2-3 kväller innan hon hajade). Gick bara in en gång å sa "de e natt nu,nu sover vi" å så gick ja ut. Tillsist fattade hon vinken å börja inse att hon inte slipper opp. Inte var det trevligt att lyssna på gråten hennes,de gjorde fruktansvärt ont i hjärtat,men det funkade för oss. Men det är ju inte sagt att det fungerar med lilla Siri,och jag vet att många tycker det är en garv metod,men det lönar sig kanske i längden OM det skulle fungera..Klara har sovit i eget rum sedan hon var fyra månader,tror nog det hjälpt på traven faktiskt.
    Hoppas att Siri försöker börja sova lite nu,så mamma Jezzica också orkar!

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad